


Hoe hou je controle over de cashflow en financiële cijfers? FTF finance geeft grip op boekhouden voor marketingbureaus
Als marketingbureau sta je voor vele uitdagingen. Hoe blijf je met jouw activiteiten up-to-date en hoe behaal je maximale resultaten voor jouw klanten én het bureau zelf? In onze vorige blog gaven wij vier tips om controle te houden over inkoopfacturen. Nu gaan wij verder met het onderwerp ‘grip op boekhouding’. Zorg voor een gezonde cash flow en stuur op financiële cijfers.
Zorg voor gezonde cash flow
Naast controle over de inkoop, is controle over de verkoop net zo belangrijk. Dit is cruciaal voor een gezonde cash flow. Wil je iemand in dienst nemen? Wat doet dit dan met de cash flow? En als het wat minder gaat, wat zijn dan de gevolgen? Als ondernemer wil je direct weten of je geld verdient aan een project, niet achteraf. Hoe zorg je hier nou voor? Wij geven je bruikbare tips:
1| Laat de klant een aanbetaling doen
Als marketingbureau werk je voor verschillende klanten. Laat de klant een aanbetaling doen wanneer je met een nieuw project start. In projecten gaan vele uren zitten en het is niet rendabel om deze zomaar weg te geven of voor te schieten. Door de aanbetaling stroomt er altijd geld binnen om gemaakte kosten (deels) te dekken.
2 | Hou uren bij
Je wil natuurlijk wel weten of je iets verdient aan een project. Hou daarom goed de uren bij. Richt hiervoor een systeem in, waar iedereen zijn uren in registreert per klant én per project. Met een duidelijk overzicht, is te filteren op uren, werknemers, projecten of activiteiten. Zo is altijd inzichtelijk waar de tijd naar toe gaat en de inkomsten vandaan komen. Deze urenregistratie helpt ook het inzichtelijk maken wat precies de projectkosten per klant of project zijn.
3 | Strak debiteurenbeheer
Hou de betalingen van uitgaande facturen nauwlettend in de gaten. Beslis na hoeveel tijd een herinnering wordt verstuurd indien de betaling uitblijft. En wat doe je als men dan nog steeds niet betaald? Maak hier voor jezelf als ook voor de klant heldere richtlijnen voor en volg deze ook op.
Stuur op financiële cijfers
Nu de inkoop en verkoop onder controle zijn, wil je te allen tijde inzicht in jouw financiële gegevens hebben. Je wil niet meer een kwartaal wachten om te horen hoe je het de afgelopen tijd hebt gedaan. Zorg daarom voor real time inzicht in je financiële situatie, maak een balans op met kosten versus de omzet en houd deze ook wekelijks bij. Maak ook wekelijkse rapportages waarin bijvoorbeeld de beschikbare uren versus de geregistreerde uren staan. Zo grijp je direct in wanneer nodig en kom je niet meer voor financiële verrassingen te staan.
Heb je hier nog vragen over of ben je benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.
> Dit doen we
> Over ons
> Klanten vertellen
Laatste blogs
Meer weten?
Neem contact met ons op.
Wij vertellen je graag meer.
FTF Finance
Traditionele boekhouders zenden voornamelijk informatie over cijfers. FTF finance vindt het belangrijk dat er dialoog plaatsvindt. Op die manier weten ondernemers niet aan het eind van het jaar hoe zij er financieel voor staan maar geven wij ze realtime inzicht.
FTF Finance © 2018 | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy Statement